Grupa Łascy Globtroterzy, która zawiązała się w ramach projektu Równać Szanse, zainaugurowała cykl wycieczek po regionie.

Rozpoczęliśmy od zwiedzania miasta, choć z racji niesprzyjającej w tym dniu pogody, zostaliśmy zmuszeni do zweryfikowania planu eskapady, skupiając się na zadaszonych miejscach. Rozpoczęliśmy od perełki Łasku: XVI-wiecznej kolegiaty. W ciekawą historię tego kościoła i skarbca wprowadziła uczestników Magdalena Binkowska – koordynator projektu, przewodnik turystyczny. Oprowadzanie urozmaicił ksiądz proboszcz Piotr Pirek, który zabrał nas do miejsc niedostępnych dla turystów. Mieliśmy możliwość podziwiania empor – obszernych galerii, umieszczonych nad nawami bocznymi, zajrzeliśmy na chór, ale przede wszystkim udaliśmy się pod sam dach. Na strychu przenieśliśmy się niemal 500 lat wstecz – zachwyciło nas oryginalne, późnogotyckie oszalowanie, belki nośne założone na zrąb i połączone drewnianymi kołkami, efektowne fryzowanie, pamiątkowe tablice…
Bardzo dziękujemy gospodarzowi kolegiaty, za tę niesamowitą wycieczkę.

Z kościoła udaliśmy się do muzeum, gdzie pani Lidia Olszewska wprowadziła młodzież w historię miasta. Bogactwo sześciu sal ekspozycyjnych (archeologiczna, wojenna, etnograficzna, i kolejne – poświęcone lotnictwu, rzemiosłu i szkolnictwu), uzmysłowiło uczestnikom projektu jak ciekawe i różnorodne są dzieje naszej „małej ojczyzny”.

Na koniec zostało nam jeszcze jedno miejsce, które jest bardzo ciekawe pod względem historycznym i architektonicznym, a jednocześnie ochroni nas przed deszczem – kościółek św. Ducha. Młodzież poznała dzieje tej XVII-wiecznej, modrzewiowej świątyni, która w maju będzie obchodziła swoje 350. „urodziny”. Największe wrażenie wywarło na uczestnikach oryginalne, muszelkowe zdobienie ołtarza, ambony i chrzcielnicy.

Był to pierwszy etap naszej pieszej wycieczki, na drugi umówimy się przy bardziej dogodnej aurze. Podczas kolejnego spaceru będzie nam towarzyszył pan Albin Gajda, historyk, regionalista i przewodnik turystyczny, który podzieli się z młodymi swoją wiedzą i ciekawostkami dotyczącymi Łasku i okolic.

Źródło: Biblioteka Publiczna im. Jana Łaskiego Młodszego w Łasku

Aplikacja mobilna Questy Wyprawy Odkrywców